Saturday, September 12, 2015

MAKANAN SIHAT UNTUK IBU HAMIL


Assalamualaikum,


Alhamdulillah kini usia kandungan dah nak masuk 4 bulan. Alhamdulillah juga saya tidak mengalami apa apa alahan teruk sepanjang trimester pertama saya. (orang kata kalau tak alahan mungkin anak lelaki) hehe. Saya tak kisah pun rezeki Allah nak bagi anak lelaki atau perempuan asalkan kandungan saya berada dalam keadaan sihat. Saya dapat tahu saya hamil waktu di rumah abang ipar. Rasa tak sedap badan dan memang saya mooncoming agak lewat bulan tu. Jadi saya terus beli Pregnancy Test di seven e berdekatan.Guest what, hasilnya keluar la double line tapi yang second line tu x de la jelas sangat. Bila tunjuk dekat suami, dia kata dia nampak satu line je sambil sengih2. Suami memang jenis suka menyakat. So seharian tu sy asyik tersengih2 je lah macam kerang busuk. And seminggu lepas tu saya pun beli la Pregnancy Test yang digital tu tak ingat lah pula brand apa sebab kawan kawan cakap lebih tepat,dan saya dari tu saya tahu saya pregnant dah 4 minggu. Alhamdulillah atas rezeki Allah.


Lepas dah tahu saya hamil. hari - hari diteruskan seperti biasa. Di awal kehamilan ni memang saya tak alami apa apa alahan, tapi badan saya mudah terasa letih dan lesu. Asyik rasa nak baring, nak berehat nak tidur je. Mak slalu la pesan jangan layan sangat malas tu. Tapi saya bukan rasa malas cuma rasa badan tak sedap dan mulut memang always terasa pahit. Bila mulut pahit tu membuatkan saya jadi asyik makan makan dan makan untuk hilangkan mulut pahit hinggakan berat naik mendadak sekali.


Jadi saya pun google2 la kat blog2 kesihatan apa makanan sihat yang perlu ibu mengandung makan selain daripada makan pil asid folik yang hospital bekalkan yang sangat pahit bagi saya dan berbau busuk. Antara makanan berkhasiatnya adalah :


1. Pilih makanan yang mempunyai tinggi bahan nutrien seperti :

  • Kalsium (susu, keju, dadih, sayuran dedaun hijau dan produk kacang soya)
  • Zat besi (hati, daging tanpa lemak, roti yang ditambah dengan zat galian dan kekacang jenis kering (kacang peas)
  • Vitamin A (hati, susu, telur)
  • Vitamin B Kompleks ( hati, daging tanpa lemak, ikan dan susu)
  • Vitamin C (jambu, betik dan limau)
  • Asid Folik (sayuran berdaun hijau, hati dan kacang)

2. Buah - buahan dan sayur - sayuran.
Kita boleh beli dalam bentuk segar , sejuk beku atau dalam tin. Juga boleh diminum dalam bentuk jus. Buah - buahan dan sayuran mengandungi pelbagai vitamin dan nutrien yang baik untuk ibu dan baby.

3. Makanan berkanji
Nasi, roti,pasta dan kentang. Boleh mencuba pilihan makanan bijian penuh.

4. Makanan yang kaya dengan protein.
Ayam, daging, ikan, telur, kekacang.

5. Produk tenusu
Yogurt dan susu yang kaya dengan kalsium.


Selama awal kehamilan ni saya tidak lah begitu disiplin bab pemakanan ni. Ada lah juga tersasul makan maggy dua tiga kali dan minum minuman bergas dua kali. Tapi daripada bacaan - bacaan yang dibuat, bila kita makan makanan yang tak sihat ni anak yang bakal lahir nanti berisiko untuk kena sakit kuning yang teruk. Jadi si ibu ni cuba lah sedaya upaya mengawal nafsu untuk kebaikan anak yang tercinta. Rakan - rakan doakan saya melahirkan bayi yang sihat walafiat ya. In Shaa Allah.. 

No comments: